10月31日,金沢大学博士研究人材支援・研究力強化戦略プロジェクトは,「異分野への扉 ~1st STEP 異分野交流による課題探索会~」を実施し,博士後期・博士課程の学生など約120名が参加しました。
本学は,大学院の機能強化,それによる研究力の強化を目指すべき方向の一つとして掲げています。「博士研究人材支援・研究力強化戦略プロジェクト」では,未来のイノベーション創出の芽となる気概溢れる博士研究人材への支援に力を入れており,「異分野への扉」はその一環として実施したものです。
今回の課題探索会は,本プロジェクトの柱となる,ナノ精密医学・理工学卓越大学院プログラム,大学フェローシップ創設事業および次世代精鋭人材創発プロジェクトの3事業の選抜学生が一堂に集まる,初めての機会となりました。参加学生は,研究分野,学年,国籍を超えて社会課題を題材にした5つのテーマを軸に20のグループに分かれ,各自の研究紹介とグループディスカッションを行いました。グループワークを通じ,学生は互いの知見を持ち寄り,プロジェクト担当教員の力も借りながら,社会課題の解決に資する異分野融合研究の可能性を探りました。
終了後,参加学生からは,「自身と異なる分野の研究者に分かりやすく伝えることの難しさを感じた」「自身の研究からは見いだせなかった新たな視点などの気付きを得た」などの声が寄せられました。今回の企画を契機とし,選抜学生同士のつながりが生まれ,新たな研究交流に結び付くことが期待されます。
今後も本プロジェクトでは,学生の研究力向上,キャリア形成に資するさまざまな企画を開催することを通じ,博士研究人材を強力に支援していきます。
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Doctoral Students of KU gathered! KU held “Door to a different field ~the first step – Exploring issues through cross-disciplinary interactions~”
On 31 October, the “Kanazawa University Strategic Project for Research Promotion and Development of Excellent Young Scientists” (hereinafter, “the Project”) held the “Door to a different field ~the first step – Exploring issues through cross-disciplinary interactions~”. Approximately 120 students, mainly doctoral students, took part in this event.
It is one of the significant missions for KU to strengthen the functions of the graduate school, and thereby enhance its research capabilities.
In the Project, KU is reinforcing support for aspiring doctoral students who are to create innovation in Japan and around the world in the future. So, the Project organized this event as part of these supports.
This was the first time that doctoral students selected for the three major pillar of the project, WISE Program for Nano-Precision Medicine, Science, and Technology, KU Doctoral Fellowship Project for Science & Technology and Project for Outstanding Next Generation Ph.D. Students, gathered together. The participating students were divided into 20 groups, transcending research fields, grades and nationalities, on the basis of five themes on social issues. In each group, students introduced his/her research and discussed with each other. Through group work, the students brought their knowledge to each other and, with the supports of the project’s faculty members, explored the possibilities of interdisciplinary research that contribute to solving social issues.
After the event, students commented that they felt the difficulty of communicating in an easy-to-understand way to researchers in different fields from their own, and that they gained insights into new perspectives that they had not been able to find in their own research. This event would be an opportunity to create connection between selected students and lead to new research exchanges.
The Project shall strengthen supports for doctoral students through various events that contribute to the improvement of research abilities and career development.