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〇学士課程・編入学者・法学研究科の入学料免除・徴収猶予/ The university’s own admission fee waiver (deferral of payment) Bachelor’s Program, Transfer Students, Graduate School of Law
〇1.大学独自の入学料免除・徴収猶予(大学院・別科入学者・修学支援新制度対象外の学士課程)/ The university’s own admission fee waiver (deferral of payment) Graduate school , Bekka and Privately financed international students)
〇2.大学独自の入学料免除(新型コロナウイルスによる家計急変)/ The university’s own admission fee waiver (Sudden change in household finances due to COVID-19)
〇3.大学独自の入学料免除(大規模災害による家計急変者)/ The university’s own admission fee waiver (Sudden change in household finances due to large-scale disaster)
〇ノートパソコンの貸与/Lending of notebook PCs
学士課程・編入学者・法学研究科法務専攻(令和7(2025)年4月入学者)/ Bachelor’s Program, Transfer Students, Graduate School of Law
準備中 学士課程入学者(編入学を除く)/ Undergraduate entrants (excluding transfers)
編入学者 / Transfer student
準備中 法学研究科(法務専攻)【A~D日程】 For non-international students
法学研究科(法務専攻)入学者で入学料免除(徴収猶予)申請を希望する場合は,以下の「入学料免除(徴収猶予)申請予定届」をダウンロードし,記入の上,入学手続期間中に入学手続書類とともに提出してください。
その上で,令和6年3月11日~18日に入学料免除(徴収猶予)申請書類を入学手続先に提出してください。
入学料免除(徴収猶予)申請要項は,以下に記載の「大学院(私費外国人留学生含む)(令和6(2024)年4月入学者)」(令和6年2月初旬公開予定)から確認してください。
注意:この手続きをする場合は,入学手続期間中に入学料を納付しないでください。
「入学料免除(徴収猶予)申請予定届」はこちら
大学院(私費外国人留学生含む)・学士課程(修学支援新制度対象外の者のみ)(令和6(2024)年10月入学者)/ Graduate school(including privately financed international students) and Bachelor’s Program(only privately financed international students)(Students admitted in October 2024).
大学院・別科の入学者は,本人の申請に基づき審査のうえ,予算の範囲内で入学料の全額または半額を免除する大学独自の制度があります(大学院・別科には修学支援新制度は適用されません)。
また,学域等の私費外国人留学生には入学料の徴収を猶予する制度があります。
入学料免除や徴収猶予の申請を希望する学生は,入学手続期間に以下の必要書類を提出してください(ただし、1と2の併願不可)。併せて入学手続要項等も確認してください。
For students enrolled in the Graduate School and Bekka courses, the university has its own system to waive the admission fee in full or in half, within budgetary limits, after examination of the application by the student (the New Study Support System does not apply to the Graduate School and Bekka courses).
There is also a system for privately financed international students in undergraduate courses to defer the payment of the admission fee.
Students wishing to apply for an admission fee waiver or deferral should submit the following documents during the admission procedure period (however, students may not apply for both 1 and 2 at the same time). Please also check the admission procedure guidelines.
1.大学独自の入学料免除(徴収猶予)(大学院(私費外国人留学生含む)・学士課程(修学支援新制度対象外の者)入学者)/ The university’s own admission fee waiver (deferral of payment) (for students admitted to Graduate school(including privately financed international students) and Bachelor’s Program(only privately financed international students)
【提出期間/Submission period】
入学手続期間内※詳細は申請要項を確認してください。
【申請要項/Application guidelines】
令和6(2024)年度入学料免除(徴収猶予)・授業料(後期免除 申請要項(大学院・学士課程(修学支援新制度対象外 新入学者 向け)
【各種様式/forms】
※各書類はA4サイズで片面印刷してください。
※紙媒体の配付はしませんので,各自ダウンロード・印刷し,記入の上必要書類と併せて提出してください。
※英語版は下部にあります。/English version is at the bottom.
(様式1-1, 1-2)入学料・授業料免除申告本人調書
(様式 3)給与支給(見込)証明書
(様式 8)給付奨学金受給状況申告書
(様式 9)兄弟等の別生計に関する申立書
(様式10-1) 私費外国人留学生家計収支状況(2023年1月1日以前から渡日していた学生用)
(様式10-2) 私費外国人留学生家計収支状況(2023年1月2日以降に渡日した学生又はまだ渡日していない学生用)
損害額申告書(申請前6ヶ月以内に風水害等の災害にあった方は提出)
—–English version—–
【Application guidelines】
Kanazawa University 2024 Application guidelines (for new students) for the waiving of admission fees (deferral of payment) and tuition fees( second semester)【English version】
【forms】
※All documents should be printed out A4 sized and single-sided copy.
※Please download and print out the application form, fill it out, and submit it together with the required documents.
(form1-1,1-2) Application for admission fee waiver (deferral of payment) and tuition fee waiver for the 2024 academic year (second semester)Applicant Form【English】
(form3)Record of (expected ) salary payment【English】
(form8)Declaration of Scholarship Receipt【English】
(form9) Declaration on the separate livelihoods of siblings【English】
(form10-1)Household Income and Expenditure of Privately Financed International Students (for students who have been to Japan before January 1, 2023) 【English】
(form10-2)Household Income and Expenditure of Privately Financed International Students(For students who have arrived in Japan after January 2, 2023 or who have not yet arrived in Japan)【English】
2.大学独自の入学料免除(新型コロナウイルスによる家計急変)/ The university’s own admission fee waiver(Sudden change in household finances due to COVID-19)
新型コロナウイルス感染症の影響により家計が急変した世帯の学生を対象に,審査のうえ予算の範囲内で大学独自の入学料免除を行います。ただし、令和5年度後期に大学(本学以外も可)独自制度又は修学支援新制度により新型コロナウイルスによる家計急変者を対象とした授業料減免を受けていた者に限ります。
The university provides its own admission fee waiver, within budgetary limits after screening, for students whose households have experienced a sudden change in finances due to the impact of COVID-19. However, only those who received a tuition fee waiver in the second semester of 2023 under the university’s (or other university’s) own system or under the new study support system for those whose family finances have suddenly changed due to COVID-19 are eligible for this waiver.
なお,学士課程学生(日本人・永住者等)で修学支援新制度の利用が可能な者は,新制度への申込も行ってください(新制度についてはこちら)。
【対 象 者/Eligible students】
新型コロナウイルス感染症の影響により家計が急変し,急変後の家計状況が本学の授業料免除基準を満たす者
Those whose household finances have changed suddenly due to the effects of COVID-19 and whose financial situation after the sudden change meets the University’s tuition fee waiver criteria.
新型コロナウイルス感染症の影響を事由とする家計急変において認められる公的支援の例はこちら
Click here for examples of public assistance granted in cases of sudden changes in household finances due to the effects of new coronavirus infection.
【申請期間/Application period】
入学手続期間内/Within the admission procedure period
※詳細は申請要項を確認してください。/For more information, see the application guidelines.
【申請要項/Application guidelines】
令和6(2024)年度入学料・授業料(後期)免除(家計急変)申請要項【新型コロナウイルスによる家計急変学生向け】(pdf)
【各種様式/Forms】
(様式1-1, 1-2)入学料・授業料免除(家計急変)申告本人調書
(様式 1)修学支援新制度申請状況申告書(家計急変用 )
(様式 3)給与支給(見込)証明書
(様式 8)給付奨学金受給状況申告書
(様式 9)兄弟等の別生計に関する申立書
(様式10-1) 私費外国人留学生家計収支状況(2023年1月1日以前から渡日していた学生用)
(様式10-2) 私費外国人留学生家計収支状況(2023年1月2日以降に渡日した学生又はまだ渡日していない学生用)
(様式11)入学料・授業料免除(家計急変)チェックシート
損害額申告書(申請前6ヶ月以内に風水害等の災害にあった方は提出)
3.大学独自の入学料免除(大規模災害による家計急変)/ The university’s own admission fee waiver(Sudden change in household finances due tolarge-scale disaster)
能登豪雨等の大規模災害(令和6年能登半島地震を除く激甚災害又はこれに類するもの)の直接的・間接的な影響で家計が急変した世帯の学生を対象に,審査のうえ予算の範囲内で大学独自の入学料免除を行います。入学料免除は令和6年10月入学者のみ申請可能です。
また,学士課程学生(日本人・永住者等)で修学支援新制度の利用が可能な者は,新制度への申込も行ってください(新制度についてはこちら)。
The university offers admission fee waiver to students whose households have suffered a sudden change in finances as a direct or indirect result of large-scale disaster such as the Noto heavy rainfall (severe disasters or similar, except the Noto Peninsula earthquake of 2024), within the limits of the budget after screening. Only students who enroll in October 2024 can apply for an admission fee waiver.
Undergraduate students (Japanese, permanent residents, etc.) who are eligible to use the new study support system should also apply for the new system (click here for information on the new system).
【対 象 者/Eligible students】
- 大規模災害(激甚災害又はこれに類するもの)により生計維持者の居住する家屋が「全壊」、「大規模半壊」、「中規模半壊」、「半壊」となった者 / Those whose houses where living dependants reside have been “completely destroyed”, ” largely partially destroyed”, “Medium-scale partially destroyed” or ” half destroyed” by Large-scale disasters (severe disasters or similar)
- 大規模災害(激甚災害又はこれに類するもの)により生計維持者が死亡または行方不明となった者 / Those whose living dependants were dead or missing due to Large-scale disasters (severe disasters or similar)
- 大規模災害(激甚災害又はこれに類するもの)により、生計維持者の所得が急変する世帯の者 / Those whose household income has suddenly changed due to Large-scale disasters (severe disasters or similar)
【提出期間/Submission period】
令和6年10月18日(金)~10月31日(木)
※詳細は申請要項を確認してください。/For more information, see the application guidelines.
【申請要項/Application guidelines】
令和6(2024)年度入学料・授業料(後期)免除(家計急変)申請要項【大規模災害による家計急変者向け】(pdf)
【各種様式/Forms】
※各書類はA4サイズで片面印刷してください。
※紙媒体の配付はしませんので,各自ダウンロード・印刷し,記入の上必要書類と併せて提出してください。
大規模災害に係る入学料・授業料免除申請書
—–English version—–
【Application guidelines】
Kanazawa University 2024 Application guidelines for the waiving of admission fees and tuition fees (second semester) (sudden change in family finances)[For those whose household finances were affected by large-scale disaster]
【forms】
※All documents should be printed out A4 sized and single-sided copy.
※Please download and print out the application form, fill it out, and submit it together with the required documents.
Application for admission fee/tuition fee waiver due to large-scale disaster【English】
申請期間終了
3.大学独自の入学料免除(令和6年能登半島地震による家計急変)/ The university’s own admission fee waiver(Sudden change in household finances due to the Noto Peninsula earthquake of 2024)
令和6年能登半島地震の直接的・間接的な影響で家計が急変した世帯の学生を対象に,審査のうえ予算の範囲内で大学独自の入学料免除を行います。
また,学士課程学生(日本人・永住者等)で修学支援新制度の利用が可能な者は,新制度への申込も行ってください(新制度についてはこちら)。
The university offers entrance fee waiver to students whose households have suffered a sudden change in finances as a direct or indirect result of the Noto Peninsula Earthquake of 2024, within the limits of the budget after screening.
Undergraduate students (Japanese, permanent residents, etc.) who are eligible to use the new study support system should also apply for the new system (click here for information on the new system).
【対 象 者/Eligible students】
- 令和6年能登半島地震により生計維持者が死亡または行方不明となった者 / Those whose living dependants were dead or missing due to the Noto Peninsula Earthquake of 2024.
- 令和6年能登半島地震により生計維持者の居住する家屋が「全壊」、「大規模半壊」、「中規模半壊」、「半壊」となった者 / Those whose houses where living dependants reside have been “completely destroyed”, ” largely partially destroyed”, “Medium-scale partially destroyed” or ” half destroyed” by the Noto Peninsula Earthquake of 2024.
- 令和6年能登半島地震により、生計維持者の所得が急変する世帯の者 / Those whose household income has suddenly changed due to the Noto Peninsula Earthquake of 2024.
【提出期間/Submission period】
入学手続期間内/Within the admission procedure period
※詳細は申請要項を確認してください。/For more information, see the application guidelines.
【申請要項/Application guidelines】
令和6(2024)年度入学料・授業料(後期)免除(家計急変)申請要項【令和6年能登半島地震による家計急変者向け】(pdf)
【各種様式/Forms】
※各書類はA4サイズで片面印刷してください。
※紙媒体の配付はしませんので,各自ダウンロード・印刷し,記入の上必要書類と併せて提出してください。
大規模災害に係る入学料・授業料免除申請書
—–English version—–
【forms】
※All documents should be printed out A4 sized and single-sided copy.
※Please download and print out the application form, fill it out, and submit it together with the required documents.
Application for admission fee/tuition fee waiver due to large-scale disaster【English】
免除関係規則/Regulations relating to waivers
免除関係の規則は,以下のリンク先からダウンロードできます。/The regulations relating to waivers can be downloaded from the following link.
1 金沢大学入学料免除及び徴収猶予規程/Kanazawa University Entrance Fee waiver and deferment regulations
2 金沢大学授業料免除及び徴収猶予規程/Kanazawa University tuition fee waiver and deferment regulations
3 金沢大学授業料免除等選考基準細則/Detailed regulations on selection criteria for Kanazawa University tuition fee waiver, etc
ノートパソコンの貸与/Lending of Notebook PCs
学士課程(※参照)の学生を対象として経済的事情等により,ノートパソコンを用意することが困難な場合には,大学からノートパソコンを半年間貸与します(最大半年間の更新が可能です)。貸与は入学料免除(修学支援新制度)申請者および入学料徴収猶予申請者に限りますので,免除申請あるいは徴収猶予申請の際に学生支援係に貸与の申し込みを行なってください。
※(学士課程・大学院課程・別科対象)令和6年能登半島地震被災によりパソコンの用意が困難な場合の申請についてはこちらを確認してください。
以下の手順により書類を提出してください。
①「ノートパソコン貸与申請書」を入学料免除申請・入学料徴収猶予申請の際に学生支援係へ提出
②書類審査後,学生支援係から許可・不許可の連絡あり(4月上旬)
③許可の連絡があったら,「ノートパソコン借用書」を提出
④パソコンを学生支援係で受理
⑤貸与期限(9月末日)までに返却(講義期間の終了等により,パソコンが必要なくなった場合は,貸与期限前でもすみやかに返却して下さい)
For students in the bachelor’s course (see *), the university will lend them a notebook PC for six months ( renewable for up to six months) if they are unable to afford a notebook PC due to financial circumstances. Only those students who have applied for entrance fee waiver (national study support system) or deferment of entrance fee payment are eligible for borrowing a PC, so please apply for borrowing at the Student Support Section when you apply for waiver or deferment of entrance fee payment.
*(For bachelor’s, graduate school and Bekka courses) Please check here for applications in cases where it is difficult to prepare a PC due to damage caused by the Noto Peninsula Earthquake of 2024.
Follow the steps below to submit the documents.
① Submit the ‘ Application for borrowing a notebook PC’ to the Student Support Section during the enrolment procedure.
② After screening of the documents, the Student Support Section will inform you of the approval or non-approval of your application (Early April).
③ When informed of permission, submit a ‘ Notebook PC Borrowing Form’
④ Receive the portable PC at the Student Support Section.
⑤ Return the notebook PC by the due date (end of September).
*If you no longer need the notebook PC due to the end of the lecture period, etc., please return it promptly even before the lending deadline.)
お問い合わせ先
金沢大学学務部学生支援課 学生支援係(角間キャンパス本部棟2階)
Mail:stsien@adm.kanazawa-u.ac.jp